Pirelli — ексклюзивний постачальник шин для вершини автоспорту, Формули 1. Автомобілі регулярно розганяються більш ніж до 350 км на годину на прямих, можуть залишатися на швидкості 300 км на годину більше чотирьох секунд, відчувати підвищені навантаження в поворотах і при різкому гальмування. Чи є найкращий випробувальний полігон для високопродуктивних коліс?
Чому компанія Pirelli вирішила залишитися ексклюзивним постачальником Формули 1?
Формула 1 це чемпіонат, що постійно розвивається, у тому числі й технологічно, тому те, чому Піреллі навчається щодня, важливо для технологічного перенесення на шини для повсякденних автомобілів. Автоспорт дозволяє досягти більшого успіху на ринках, що становлять великий інтерес, наприклад, у Сполучених Штатах, де планується розвивати бренд. Таким чином, є подвійна перевага технологій та впізнаваності бренду, яку Піреллі активно розвиває.
Де розробляються та виробляються колеса Pirelli для Формули 1?
Автошини Формули 1 розробляються в Мілані, у штаб-квартирі, групою досліджень та розробок, присвяченою автоспорту, та виробляються у Слатині, Румунія. Існує резервний завод в Ізміті, Туреччина, який здатний виробляти ідентичну продукцію у випадку, якщо у Слатини виникнуть якісь проблеми. Колеса Pirelli для повсякденних доріг виготовляються навіть на тих же заводах. Технології, які вдосконалюються завдяки Формулі 1, можуть застосовуватися і на інших заводах.
Наскільки важливим є борт покришки Формули-1?
Геометрія борту для коліс важлива, оскільки момент, що крутить, який може генерувати автомобіль, неймовірно високий, особливо з тих пір, як силові агрегати стали гібридними. У 2026 році електрична складова стане ще важливішою. Що це означає? Потужність, що передається на колеса, повинна передаватися на землю, не повинно бути прослизання між гумою та диском. Для цього вивчено та оптимізовано геометрію борту, щоб уникнути прослизання, ковзання та вібрації. Це дослідження було застосовано і до повсякденних літніх моделей загального користування. Сьогодні лінійка PZero використовує технологію геометрії борту, яку застосовують у Формулі-1.
Як змінилася участь Pirelli у Формулі-1 за ці роки?
Чемпіонат постійно розвивається. У 2014 році були представлені гібридні силові агрегати з іншим крутним моментом. У 2017 році були запрошені ширші автошини з вищими характеристиками, що призвело до 18-дюймових шин у 2022 році.
Зміни змусили розробляти нові матеріали, не тільки для протекторних сумішей, а й для матеріалів каркасу, матеріалів брекера та гумових сумішей, які мають бути легкими та міцнішими. Розроблено нові геометрії та нові профілі
Які уроки з автоспорту застосовуються до легкових шин?
Якщо інтегрувати технологію, вивчену на гоночній трасі, останній приклад — це розробка Ferrari 296 у версії Challenge. Використано той самий процес розробки, що й у Формулі 1, розпочавши з віртуальної моделі для створення фізичних прототипів і вирушивши на трасу лише для остаточної перевірки.
Як гібридна технологія вплинула на розробку коліс і як вона пов’язана з легковими автомобілями?
Гібридна технологія була впроваджена в дорожні автомобілі, передаючи набагато вищий крутний момент на землю порівняно з двигунами чистого згоряння. З 2014 року гібридна технологія є в автомобілях Формули-1 і нещодавно була розроблена для автомобілів чемпіонату світу з ралі. Те, вивчене з погляду розробки матеріалів, які мають бути одночасно легкими та міцними, було перенесено у дорожній світ, оскільки гібридна технологія має тенденцію приносити додаткову вагу, яка має підтримуватись шинами. Ця вага аналогічна аеродинамічному навантаженню боліду Формули-1, а додатковий крутний момент — це те, що вже аналізується.
Чим підхід до проектування шин для Формули-1 принципово відрізняється від легкових моделей?
В автоспорті створюється найкращий компроміс — автошини, які добре підходять для машин категорії. У дорожньому світі є можливість налаштувати продукт для конкретного транспортного засобу, і все це можливо завдяки тому, що вивчено в автоспорті, де гума зазнає пікових навантажень. Виходячи з цього відбувається адаптація до певних ситуацій та елементів.